Tuesday, July 12, 2011

Kek Butter ~ asas membuat kek mudah.

Sebenarnya (bagi saya) membuat kek tidaklah susah.. janji kita faham asas dia.. tepung, telur, majerin (ada yang  tak payah ada majerin/mentega pun boleh jadi kek), serbuk penaik... kalau dah guna tepung kek tu tak perlulah serbuk penaik tu... lagi.. gula... lepas tu baru lah campurannya kita nak apa.. pisang? kelapa? pandan? oren? coklat? kacang ka, kismis... apa-apa la.. asam manis pun bulehhhh... (apa sahaja yang boleh dimasukkan dalam kek).

Macam kek butter ni sebenarnya hanya perlu menggunakan bahan asas kek iaitu butter, telur, tepung. serbuk penaik dan gula. Saya tambah coklat untuk belang, boleh guna pewarna jika mahu.


suhu kenalah bersesuaian dengan avon masing-masing.. setiap avon mungkin x sama..
macam avon saya ni suhu 130 sudah cukup panas untuk kek, kalau lebih, luar rentung, dalam x masak..

naik 2 kali ganda, bukan seganda..




Bahan-bahan:

2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bokarbonat
1 sudu kecil baking powder
250gm butter (1 buku)
1 cawan penuh gula / lebihkan sedikit
4 sudu besar susu tepung
3 sudu besar serbuk koko
5 biji telur gA

cara-cara:

  1. Kisar gula dan ketepikan.
  2. Ayak tepung, baking powder, soda bikarbonat dan susu tepung.
  3. [Dalam bekas lain] dengan menggunakan mixer, pukul butter hingga lembut, masukkan gula yang telah dikisar halus, masukkan telur. Pukul lagi hingga sebati kemudian masukkan bahan-bahan yang telah di ayak.
  4. asing adunan kepada 2 bahagian.
  5. masukkan serbuk koko yang telah di ayak/tapis kedalam satu bahagian dan ratakan.
  6. Panaskan avon.
  7. sapu loyang dengan sedikit minyak menggunakan kertas tisu.
  8. masukkan 2 senduk adunan yang tidak berwarna kedalam loyang. Kemudian letak 2 senduk adunan coklat keatasnya (tindih atas yang tidak berwarna) ulangi hingga selesai. Jika adunan tinggi macam gunung tidak mengapa. JANGAN hentak loyang atau goyangkan loyang untuk meratakan adunan. Ini adalah kerana adunan akan rata setelah panas di dalam avon. bakar selama 50 minit / 1 jam.

selamat mencuba.

*biasanya kalau kita tengok resepi dia guna soda bikarbonat/ baking powder (salah satu darinya). Saya suka letak kedua-duanya kerana 'perasan' saya kek akan naik dengan lebih molek dan cantik. Tapi awas, jangan letak banyak, nanti rasa kek jadi lain macam. :)

2 comments:

  1. sedapnye ju..teringat ko hidangkan masa ko dlm pantang siti husna.aku dtg umh ko dgn mak aku.husna qistina kecik lg kan.

    ReplyDelete
  2. MasyaAllah, ingat lagi ko sak... terharu aku... aku pun pernah makan kek butter ko, sedap juga!!

    ReplyDelete

pot pet pot pet dalam dapur