Tuesday, March 6, 2012

Bebola ikan bikin sendiri

Kadang-kadang kita nak lauk yang simple tapi masih membuka selera.
Biasa terjadi pada saya setelah 2-3 hari berkari, bersambal, berlemak, berkicap... macam-macam lagi resepi kita..

Biasanya saya akan alih menu dengan ikan bakar, sup cendawan atau lain2 sayuran. Tidak jauh beza dengan resepi saya hari ini, ikan goreng, sambal kicap dan sup sawi berbola ikan. Semenjak duduk Dungun ni, memang mudah dapat ikan segar, hari-hari jumpa ikan segar, tak seperti di johor, rasanya ikan baru naik.. tapi tetap tak sama macam ikan disini.. betul2 jernih dan keras, kalau digoreng cepat ja tergolk biji mata dia yg putih melepak..

okeh. Resepi bebola ikan:
bahan-bahan yang saya gunakan,

  1. 2 ekor ikan kembung
  2. sedikit garam
  3. sedikit tepung ubi [ikut keperluan]
  4. serbuk lada putih
  5. lada hitam kisar
mari kita membikin...


Asingkan isi ikan dari tulangnya...



Kisar isi ikan tanpa air/ tumbuk isi ikan tadi. [saya kisar guna pengisar kering]
adun isi ikan dengan garam, lada hitam dikisar, serbuk lada sulah,dan sedikit tepung ubi. Kesemua bahan hendaklah bersesuaian dengan isi ikan. Jangan guna terlalu banyak tepung kerana bebola ikan boleh keras setelah direbus.



Rebus isi ikan yang telah diadun dan di bulat-bulatkan dalam air gelegak hingga kesemuanya terapung. Angkat dan toskan.
Bebola ikan siap untuk resepi berikutnya.


Sup sawi dengan bebola ikan.

masih panas/berasap~


Selamat mencuba, terutama rakan-rakan yang bertanya dan dikasihi.. ;)

No comments:

Post a Comment

pot pet pot pet dalam dapur